Cantik tapi Bahaya

Cantik kan safety helmet nie. Memang lawa sangat. Biasa orang pakai safety helmet jenis nie kat dalam construction's site (tapak bina).

Dan kalo diperhatikan ramai yang suke meletakkan safety helmet nie kat bahagian belakang kereta kat seat belakang tue. Ok. Memang cantik, mudah dilihat dan mudah di capai.

Tapi AWAS...Tindakan ini adalah bahaya. Sedar atau tidak. Safety helmet yang berfungsi sebagai pelindung nie boleh mendatangkan bahaya.

Kisah benar yang di cerita kan oleh salah seorang penyarah kursus SHO.

Pernah terjadi dimana seorang kekanak koma akibat terkena safety helmet. Dimana safety helmet ni asalnya diletakkan bahagian belakang seat. Kereta dipandu oleh si bapa. Ibu duduk di tempat penumpang hadapan dan anak duduk seorang di belakang.

Tanpa terduga mereka telah terlibat dalam kemalangan. Kereta hanya rosak sedikit pada bahgian depan. Kerna si bapa sempat brek emergency. Si ibu jua selamat. Kecuali si anak yang koma. Mereka semua memakai tali pinggang keledar.

Dan bila di lakukan pemeriksaan, kanak-kanak tue koma akibat terhentak oleh muncung safety helmet yang tajam pada bahagian belakang leher nya.

Rupanya, ketika membrek emergency, safety helmet itu telah terbang dan terkena pada leher si anak. Impaks nya agak kuat menyebabkan si anak itu telah koma dan mengalami pendarahan dalaman pada bahagian kepala.



Saranan aku, safety helmet ni lebih baik diletakkan dalam bonet. Agar dapat mengelakkan kemalangan yang tidak terduga. Sekian.

PSP: Semoga menjadi panduan pada semua.

1 comments:

Anonymous January 1, 2010 at 1:37 AM  

ramai nak bubuh belakag tu nampak sikit jurutera hahah aku bersangka buruk dgn mantap disitu...

Post a Comment

Kenalan